Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Thursday, July 29, 2010

Waktu Disunatkan Bangun Ketika Iqamah

Bila disunatkan bangun untuk solat berjemaah semasa iqamah dilaungkan? Jawapannya Ada 4 pendapat mengikut mazhab yang empat:

1. Mazhab Hanafi: Orang yang hendak solat berjemaah bangun ketika di kumandangkan "Hayya 'alal falah" dan selepas imam bangun.

2. Mazhab Maliki: Ia mengikut kepada kehendak manusia. Samaada ketika iqamah dilaungkan,permulaannya atau selepas habis iqamah. Ini kerana tidak ada dalil berkenaan dgnnya.

3. Mazhab Hambali: Bangun ketika dilaungkan "Qad qamatis solah" maksudnya "telah hampir waktu solat hendak didirikan". Ini kerana makna yg munasabah.

4. Mazhab Syafie: Bangun setelah selesai iqamah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails