Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Tuesday, July 20, 2010

Bid'ah

Oleh: AKHISALMAN

Bida’ah dari segi bahasa:Benda yang menjadi permulaan. Firman Allah taala:

Katakanlah lagi: "Bukanlah aku seorang Rasul pembawa ugama yang berlainan dari ugama yang dibawa oleh Rasul-rasul (yang telah lalu), dan aku tidak mengetahui apa yang akan dilakukan kepadaku dan kepada kamu. Aku tidak melakukan sesuatu melainkan menurut apa yang diwahyukan kepadaku, dan aku tidak lain hanyalah seorang Rasul pemberi amaran yang jelas nyata"(al-ahqaf:9)

Maksudnya Nabi saw bukanlah Rasul pertama yg membawa risalah agama Allah.
Bid’ah (bahasa): perkara yang baru yang tidak umpama pada masa yang lepas.

Bid’ah dari segi Istilah:

Ada dua golongan ulama yang mendefinasikan bid’ah dari segi istilah syara’ seperti berikut:

Golongan pertama:

Mereka menggunakan kalimah bida’ah bagi setiap perkara yang baru yg tidak ada dalam Quran dan Sunnah. Samaada perkara ibadat atau pun adat. Samaada yang dicela atau pun tidak.

Diantara ulama yang berpegang dengan pendapat ini ialah Imam syafie, al-Iz bin Abdus Salam, an-Nawawi, Abu Syamah (mazhab Syafie), al-Qarafi, az-Zarqani (mazhab Maliki) Ibnu Abidin (mazhab Hanafi), Ibnul Jauzi (mazhab Hambali) dan Ibnu Hazm (mazhab az-Zohiri).

Mereka membahagikan bid’ah kepada lima:

Pertama: Bid’ah wajib seperti menyibukkan diri dgn ilmu nahu untuk memahami ilmu Allah.
Kedua: Bid’ah haram seperti mazhab al-Qadariah, al-Jabariah dan khawarij.
Ketiga: Bid’ah sunat seperti mewujudkan sekolah agama dan selawat terawih di masjid secara jemaah.
Keempat: Bida’ah harus seperti bersalaman selepas solat.
Kelima: Bid’ah makruh seperti menghias masjid.
Dalil pembahagian bida’ah:
1. Kata2 saidina Umar ra terhadap jemaah solat terawih di masjid pada bulan Ramadan :

“Sebaik2 bid’ah adalah amalan ini” (Hr Bukhari)

2. Ibnu Umar mengatakan solat dhuha yg dilakukan secara berjemaah di masjid sebagai bid’ah. Ianya dari perkara yang baik. Mujahid berkata:

“Aku bersama ‘Urwah bin Zubair masuk ke masjid. Abdullah bin Umar ra duduk di bilik ‘Aisyah ra dan orang ramai solat duha berjemaah di masjid. Kami pun bertanya tentang solat mereka. Beliau menjawab “Bid’ah”

3. Hadis2 yang menunjukkan pembahgian bidah kepada hasanah (baik) dan saiyiah (buruk). Diantaranya ialah sabda Nabi saw:

“Sesiapa yang melakukan amalan baik yang menjadi ikutan orang lain maka dia mendapat pahalanya dan pahala org lain yg melakukannya sehinggalah hari kiamat. Sesiapa yang melakukan amalan yang buruk yang menjadi ikutan orang lain maka dia mendapat dosanya dan dosa orang lain yang melakukannya sehinggalah hari kiamat.” (Hr Muslim)

Golongan kedua:

Golongan ini mencela bid’ah dan mengatakan semua bid’ah adalah sesat kesemuanya, samada dalam ibadat ataupun adat.

Diantara ulama yg berpegang dgn pendapat ini adalah Imam Malik, as-syatibi , at-Tortusyi (mazhab Maliki), Imam syamni, al-Aini (mazhab Hanafi) Imam Baihaqi, Ibnu Hajar al-Asqalani, Ibnu Hajar al-Haitami (mazhab Syafie) Ibnu Rejab dan Ibnu Taimiyah (Hambali)

Definasi bid’ah disisi mereka adalah:

“Amalan dalam agama yg direka yg menyamai syariat dan tujuan melakukannya adalah tujuan syariat.”

Dalil pendapat ini yg mencela bid’ah secara mutlak adalah seperti berikut:

1. Allah swt telah menyatakan bahwa syariatnya sudah sempurna selbelum kewafatan Rasulullah saw. Firman Allah swt:

“Diharamkan kepada kamu (memakan) bangkai (binatang yang tidak disembelih), dan darah (yang keluar mengalir), dan daging babi (termasuk semuanya), dan binatang-binatang yang disembelih kerana yang lain dari Allah, dan yang mati tercekik, dan yang mati dipukul, dan yang mati jatuh dari tempat yang tinggi, dan yang mati ditanduk, dan yang mati dimakan binatang buas, kecuali yang sempat kamu sembelih (sebelum habis nyawanya), dan yang disembelih atas nama berhala; dan (diharamkan juga) kamu merenung nasib dengan undi batang-batang anak panah. Yang demikian itu adalah perbuatan fasik.

Pada hari ini, orang-orang kafir telah putus asa (daripada memesongkan kamu) dari ugama kamu (setelah mereka melihat perkembangan Islam dan umatnya). Sebab itu janganlah kamu takut dan gentar kepada mereka, sebaliknya hendaklah kamu takut dan gentar kepadaKu.

Pada hari ini, Aku telah sempurnakan bagi kamu ugama kamu, dan Aku telah cukupkan nikmatKu kepada kamu, dan Aku telah redakan Islam itu menjadi ugama untuk kamu. Maka sesiapa yang terpaksa kerana kelaparan (memakan benda-benda yang diharamkan) sedang ia tidak cenderung hendak melakukan dosa (maka bolehlah ia memakannya), kerana sesungguhnya Allah maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani”.(al-maaidah:3)

Dari ayat ini menunjukkan bahawa manusia tidak boleh mengadakan sesuatu yg baru dalam syariah kerana menambah apa yg ada pada syariah adalah dianggap membetulkan tuhan dan menunjukkan syariat itu kurang. Ini bersalahan dgn al-Quran.

2. Terdapat ayat2 al-Quran yang menunjukkan celaan kepada orang yg melakukan bid’ah secara umum. Diantaraya ialah firman Allah:

“Dan bahawa sesungguhnya inilah jalanKu (ugama Islam) yang betul lurus, maka hendaklah kamu menurutnya; dan janganlah kamu menurut menurut jalan-jalan (yang lain dari Islam), kerana jalan-jalan (yang lain itu) mencerai-beraikan kamu dari jalan Allah, Dengan yang demikian itulah Allah perintahkan kamu, supaya kamu bertaqwa.”(al-an’am:153)

3. Semua hadis2 Rasulullah saw yg menceritakan tentang bid’ah mencela bid’ah. Diantaranya adalah hadis yg diriwayatkan oleh al-‘Irbad bin Sariah:

‘Rasulullah saw memberi nasihat kepada kami dengan nasihat yg tinggi sehingga mengalir air mata kami dan gementer hati kami. Seorang telah berkata: “Ya Rasulullah ; seolah-olah ianya nasihat perpisahan, apa yang engkau hendak pesan kepada kami .” Nabi saw bersabda: “Aku berpesan kepada kamu supaya kami bertakwa kepada Allah serta dengar dan taat kepada pemimpin, sekalipun seorang hamba habsyah. Sesungguhnya sesiapa yg akan hidup selepas kematianku akan melihat banyak pertelingkahan.

Hendaklah kamu berpegang dengan sunnahku dan sunnah khulafa ar-Rasyidin almahdiyyin. Berpegang teguhlah dengannya dan gigitlah ia dgn gigi geraham. Jauhilah perkara yang baru dalam agama. Sesungguhnya setiap perkara yg baru itu adalah bid’ah. Setiap bid’’ah itu sesat.’ (Hr Ibnu Majah dan Hakim – dihukum sahih oleh hakim dan dipersetujui oleh az-Zahabi)

4. Kata2 sahabat ra tentang perkara ini.

Diantaranya apa yg diriwayatkan oleh Mujahid; beliau berkata:

“Aku dan Abdullah bin Umar masuk ke masjid yang telah berkumandang azan. Kami hendak solat di situ. Tukang azan telah mengajak untuk didirikan solat (yg bukan azan dan iqamah seperti as-Solah as-Solah). Abdullah bin Umar pun keluar dari masjid dan berkata “Mari kita keluar dari tempat beradanya pembid’ah ini.” Dan beliau tidak solat disitu. (Hr Thabrani)

Kesimpulannya: Bidaah ini ada dua pendapat tentang pengertiannya. Oleh kerana demikian terdapat perbezaan dgn amalan2 yg bida'ah ini. Sapa yg mengikut ulama yg mengatakan sesuatu itu bid'ah maka dipersilakan. Begitu juga dgn sebaliknya. Marilah kita sama2 menghormati kedua2 pandangan ulama yg muktabar ini. Jgnla pengikut2 kedua pihak ini berlebih2an dgn pendapat masing2.

Ulama2 masing2 layak berijtihad. Yg betul dapat 2 pahala dan yang salah satu pahala. Org yg berbalah tak dapat apa2 dan malahan dapat dosa. Jika hendak diadakan diskusi ilmiah dialu2kan dgn cara yang baik. Mana satu yg tepat hanya Allah sahaja yg mengetahui.

Marilah kita sama-sama saling membantu perkara yg disepakati seperti menegakkan Hukum-hukum Islam yg disepakati (oleh semua ulama) di setiap peringkat dan mencegah kemungkaran yg disepakati(semua ulama) yg berleluasa di seluruh tempat. Perkara yg khilaf kita bertolak ansur. KEMBALIKAN KEKUATAN DAN KESATUAN UMMAT ISLAM DI SELURUH DUNIA.

1 comment:

Related Posts with Thumbnails