Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Tuesday, July 27, 2010

Najis-Najis Yang Dimaafkan

Oleh: AKHISALMAN

1. Percikan air kencing yg tidak dilihat oleh pandangan yg sederhana, samada yg mengenai tubuh, baju atau tempat. (Muktamad)

2. Air liur basi(yg keluar dr perut) bg org sentiasa keluar.(Mughnil Muhtaj)

3. Air yg terkena najis ikan selagi mana air tersebut tidak berubah.(Mughnil Muhtaj)

4. Darah yg berbaki pada tulang dan daging. Saidatina 'Aisyah r.a berkata:

"Kami memasak pd periuk batu di zaman Rasulullah sehingga nampak kekuningan pada masakan kerana darah. Kami makan masakan itu dan baginda tidak menegahnya." (Mughnil Muhtaj)

5. Bangkai ulat pada buah dan cuka. Boleh makan buah tersebut dgn ulat itu. (Mughnil Muhtaj)

6. Najis yg digunakan sebagai ubat sekiranya tidak ada ubat yg bersih menempati tempatnya. (Mughnil Muhtaj)

7. Bangkai binatang yg tidak mengalir darah kalau dipotong anggotanya ketika hidup seperti lebah, kala jengking, cicak, lalat, kutu dan sebagainya. Bangkai ini tidak menajiskan cecair sahaja.Kalau dibawa bangkai ini ke solat tidak sah solat tersebut. Dalil ia tidak menajiskan cecair adalah sabda Nabi s.a.w:

"Apabila lalat jatuh pada minuman sesorang hendaklah dia menenggelamkan kesmuanya kemudian hendaklah dia mengangkatnya. Ini kerana salah satu dari kepaknya adalah penyakit."(Hr Bukhari) -Mughnil Muhtaj-

Adapun darah dari binatang2 ini adalah dimaafkan pada baju dan badan. -Majmuk-

8. Taik burung ditempat2 yg banyak burung. -Muktamad-

9. Tanah2 di jalan yg terkena pakakaian manusia sekalipun tanah yg diyakini ia bernajis. Ini kerana susah nak dielakkan. -Muktamad-

10. Mulut budak kecil yg terkena muntah ketika menyusu puting ibunya. -Muktamad-

11. Bulu2 yg terpisah dari haiwan yg tidak halal dimakan (melainkan anjing dan babi) adalah najis. Kalau ia sedikit sperti 2 - 3 helai bulu kucing maka dimaafkan. Dimaafkan bulu2 tersebut walaupun banyak bagi org yg menunggang binatang tersebut. (I'anatut Tolibin)

12. Darah yg keluar disebabkan buasir bg org yg mengalami penyakit buasir. (I'anatut Tolibin.)

13. Darah yg keluar dari binatang kecil yg tidak ada darah yg mengalir seperti nyamuk, kutu dan sebagainya. (I'Anatut Tolibin)

14. Darah bisul, jerawat dan luka sekalipun banyak. Begitu juga dengan nanah dan airnya. Dimaafkan sekalipun banyak dan mengenai pakaian dgn syarat:
1. Bukan dgn sebab perbuatan sendiri.
2. Tidak melebihi bahagian yg kena.

Kalau dgn sebab perbuatan sendiri maka dimaafkan jika sedikit sahaja. Begitu juga jika melampaui bahagian anggota yg lain. Begitu juga dimaafkan darah org lain jika sedikit. (I'anatut Tolibin)

14. Sedikit darah haid, darah hidung dan juga sedikit darah yg keluar dari semua anggota yg terbuka melainkan dr tempat yg keluar najis (sperti tahi berdarah). -I'Anatut Tolibin-

15. Darah berbekam walaupun banyak selagi masih ditempat yg dibekam. -I'anatut Tolibin-

16. Darah gusi selagimana tak ditelan dalam solat. -I'anatut Tolibin-

17- Najis yg ada pada ikan kecil. -I'anatut tolibin-

18- Najis yg ada pada mulut budak kecil dan orang gila. -I' antut tolibin-

19- Najis yg dibawa oleh kaki lalat -I'anatut tolibin-

20- Najis yg ada di anggota terbuka (sprti mulut, hidung dll) binatang abila terkena air. -I 'anatut Tolibin-

21- Najis tikus yg terkena air jika banyak tikus najis2 tikus yg terkena pada air2. -I'anatut Tolibin-

Tambahan:
Makan air liur org lain adalah tidak dibenarkan melainakan Air liur pasangan(ketika suami menyedut lidah isteri atau sebaliknya) dan air liur orang yg soleh(ambik berkat) yg sudah tidak rasa jijik.(Umdatul Mufti wal Mustafti).

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails