Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Sunday, July 25, 2010

Soal Jawab Agama

Oleh: AKHISALMAN

1. Apakah hukum berurusan dengan syarikat tempatan yg berurus niaga dengan musuh Islam yahudi yg menceroboh bumi Palestin?

Kami berpendapat wajib memboikot syarikat-syarikat ini kerana apabila mereka berurus niaga dgn Musuh-musuh Islam maka mereka menolong musuh-musuh Islam, memberi mereka kuasa utk menjajah negara-negara Islam dan membantu mereka utk terus kekal dan berkembang.

Kalaulah ummat Islam takut kemerosotan ekonomi disebabkan memboikot mereka maka Ingatlah ketika mana Allah menegah org-org musyrikin drpd menghampiri Masjidil Haram dan meminta org2 Islam menegah mereka. Para peniaga dan manusia lain takut berkurangan bekalan dan merosotnya perniagaan disebabkan tegahan ini. Maka Allah s.w.t berfirman:

"Sekiranya kamu takut papa kerana tegahan ini maka Allah akan memberikan kamu kekayaan dr kelebihanNy...(28: at-Taubah)Umat Islam hendaklah tahu bahawa boikot ini adalah menolak keburukan drpd org-org Islam.

2. Apakah hukum menziarahi org-org kristian dlm perayaan mereka dan memakan manisan yg mereka buat?

Sesungguhnya menziarahi ahli kitab adalah disyariatkan secara umumnya. Sesungguhnya Nabi telah menziarahi Yahudi yg sedang sakit dan menawarkan Islam kepada; maka dia masuk Islam.

Menziarahi org-org kristian adalah hukumnya mengikut niat, tujuan dan matlamat. Kalau dgn tujuan utk melakukan amar makruf dan nahi munkar maka ianya adalah Sunnah Nabi.

Sekiranya menziarahi dgn tujuan utk mengagungkan perayaan ini maka ini adalah dilarang sekiranya perayaan ini ada unsur-unsur syirik dan perkara yg menyalahi syariat.

Adapun menziarahi perayaan kerana kemanusian ataupun atas dasar membuat baik kpd jiran atau rakan maka ianya diharuskan. Adapun hukum makan manisan merka maka dibenarkan selagi mana bukan perkara-perkara yg diharamkan seperti arak.

3. Sebuah insitusi keewangan menawarkan hadiah kpd yang menyimpan wang dgn mereka. Insitusi ini tidak ada riba. Apakah hukum menyimpan wang di tempat ini kerana menghendaki hadiah?

Wang yg disimpan dalam tempat ini dianggap hutang dlm tanggungan insitusi itu kerana ia akan menggunakan duit yg disimpan. Org yg menyimpan adalah pemiutang. Apabila pemiutang menyimpan duit utk mendapat manfaat iaitu hadiah; maka hukumnya adalah haram kerana setiap hutang yg menarik manfaat yg telah diketahui dan disyaratkan adalah haram (riba).

4. Apakah hukum Islam pada berkerja di Bank Riba?

Sesungguhnya berkerja di dalam bank riba adalah haram. Ini berdasarkan hadis riwayat Imam Muslim drpd Jabir berkata:
"Rasulullah melaknat org yg memakan riba, org yg memberi makan riba, penulis akad akad riba dan dua saksinya. Mereka semua adalah sama berdosa."

Oleh kerana yg demikian bg muslim yg berkerja di bank riba wajib meninggalkan kerjanya segera dan mencari kerja yg lain yg halal. Janganlah menjadi seperti yg mana Nabi sebut dlm hadisnya:

"Akan sampai masa yg mana seseorang tidak peduli harta yg diambil ; samada halal atau haram."(Hr Darimi)

5. Seseorang berhutang 2ratus dolar yg menyamai 120 dinar (jordan). Selepas itu apabila hendak dibayar hutang nilai hutang menyamai 150 dinar. Apakah yg perlu sipenghutang bayar?Yg perlu dibayar adalah 200 dolar tanpa melihat nilainya pada mata wang yg lain.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails