Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Saturday, July 31, 2010

Merancang Kelahiran Anak

Islam membenarkan perancangan kelahiran anak sekiranya ada faktor-faktor yang munasabah dan sebab-seab yang dibenarkan. Cara yang popular digunakan manusia di zaman Rasulullah s.a.w adalah dengan berazal iaitu mencabut zakar ketika sampai kemuncak dan memancutkan air mani di luar faraj perempuan. Para sahabat melakukan perkara ini di zaman kenabian dan turunnya wahyu tanpa ada tegahan. Jabir berkata:

كنا نعزل على عهد رسول الله صلى الله عليه وسلم والقرآن ينزل
Maksudnya: “Kami melakukan ‘azal’ di zaman Rasulullah s.a.w tanpa tegahan sedangkan Quran sentiasa turun.” (Hr Bukhari dan Muslim)

Seorang lelaki berjumpa dengan Rasulullah s.a.w dan berkata “Ya Rasulullah! Sesungguhnya aku mempunyai hamba perempuan dan aku melakukan azal kepadanya. Ini kerana aku tak suka dia mengandung sedangkan aku berkehendak sepertimana lelaki-lelaki yang lain hendak. Orang-orang yahudi mendakwa azal adalah pembunuhan bayi mini!! Nabi s.a.w menjawab:

كذبت اليهود ولو أراد الله أن يخلقه ما استطعت أن تصرفه
Maksudnya: “Orang yahudi bercakap bohong. Kalaulah Allah hendak menjadikan air mani itu sebagai anak maka kamu tidak mampu nak menghindarinya.” (Hr Ashabus Sunan)

Faktor-faktor yang dibenarkan syara’ untuk merancang keluarga

Pertama: Takut berlaku sesuatu yang tidak diingini pada nyawa ibu atau terjejas kesihatannya apabila dia mengandung atau melahirkan anak. Ini diketahui dari pengalaman atau makluman dari ahli perubatan yang dipercayai. Firman Allah:

Maksudnya: “Janganlah kamu mencampakkan diri kamu kelembah kebinasaan.” (195 : al-Baqarah )Firman Allah:

Maksudnya: “Janganlah kamu membunuh diri kamu. Sesungguhnya Allah maha mengasihani terhadap diri kamu.” (29: an-Nisa )

Kedua: Takut berlaku kesusahan dan kemelaratan dunia yang boleh membawa kesulitan dalam agamanya sehingga dia melakukan perkara yang haram. Firman Allah:
Maksudnya: “Allah mengkehendaki kamu kesenangan dan tidak mengkehendaki kamu berada dalam kepayahan.” ( 185: al-Baqarah )

Firman Allah:
Maksudnya : “Dan Allah tidak mengkehendaki untuk menjadikan kamu berada dalam kesusahan pada melaksanakan perintah agamanya” (6 : al-Maidah )

Ketiga: Takut menjejaskan kesihatan anak-anak atau kurangnya didikan. Dalam hadis menyebut seorang lelaki datang berjumpa Rasulullah s.a.w dan berkata “Hai Rasulullah sesungguhnya aku melakukan azal terhadap isteriku.” Rasulullah s.a.w bertanya “ Kenapa kau berbuat demikian?” Lelaki itu menjawab “Aku kesian terhadap anak-anak isteriku.” Rasulullah s.a.w bersabda:

لو كان ضارا لضر فارس والروم
Maksudnya: “Kalaulah ia memberi mudarat nescaya ia memberi kemudaratan kepada bangsa Farsi dan Rom.” ( Hr Muslim )

Keempat: Takut mengandung dalam keadaan ada bayi yang masih menyusu lagi. Nabi s.a.w menganggap berjimak ketika menyusu ini jenayah yang tersembunyi kerana ia merosakkan susu dan melemahkan anak. Ini disebut dalam hadis riwayat Imam Abu Daud.

3 comments:

  1. Bagaimana pula sekiranya terdapat pasangan yang baru berkahwin dan merancang untuk mencegah kehamilan dalam tahun pertama, dengan niat ingin mengenali pasangan dan menyesuaikan diri dengan hidup berpasangan dahulu ? Adakah ia dibenarkan menurut Islam ? Pasangan ini mahu mengukuhkan hubungan sebagai suami isteri dahulu sebelum mengembangkan keluarga. Tetapi pada masa yang sama, mereka tidak akan menolak sekiranya Allah mengurniakan mereka cahaya mata dalam masa setahun tersebut.

    ReplyDelete
  2. Bagaimana pula kalau kes ini..anak pertama baru 8bln..merancang secara semulajadi..tp tb2..+ve..dh tersangkut..br seminggu rase nye..ape hukum kalau nk abort..kandungan br seminggu...roh belum ditiupkan lagi..

    ReplyDelete
  3. Bagaimana dgn kes ini yer..mintak pandangan kalian yg arif..anak pertama br 8bln..selama ni merancang keluarga sendiri secara semulajadi..tb2 tersangkut..rezeki kot..tp kami xsedia lagi dr segi mental juga kewangan...ade x cdgn ape perlu kami lakukan sb kandungan br lebih krg seminggu..n ape hukum kalau nk abort bg kes kami ni..

    ReplyDelete

Related Posts with Thumbnails