Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Tuesday, July 13, 2010

Haram Membaca Al-Quran untuk meminta sedekah!

Oleh: AKHISALMAN

Membaca quran dgn tujuan untuk meminta sedekah adalah diharamkn dan juga haram memberi wang kepadanya.
Ini berdasarkan dua hadis berikut:

1. Imran bin Husain r.a lalu pd org yg membaca al-quran dan meminta wang drpd org ramai; lalu beliau mengucapkan Istirja' (إنا لله وإنا إنا إليه راجعون)dan berkata: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:

من قرأ القرآن فليسأل الله به فإنه سيجيء أقوام يقرأون القرآن يسألون به الناس
Maksudnya: Sesiapa yang membaca al-Quran hendaklah dia minta ganjarn pd Allah; Maka sesungguhynya akan datang sekelompok manusia yg membaca al-Quran untuk meminta duit kpd manusia. (HR Tirmizi).

2.Nabi bersabda:

من قرأ القرآن يتأكل به الناس جاء يوم القيامة ووجهه عظم ليس عليه لحم
"Sesiapa yg membaca al-Quran dgn tujuan utk meminta habuan dunia dr manusia ; maka dia akan datang pd hari kiamat dlm keadaan mukanya hanya tinggal tulang tak berdaging."(HR Baihaqi)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails