Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Monday, July 19, 2010

Sains dan Al-Quran

Oleh : Akhisalman

Di ruang ini, saya akan menulis tentang satu ketetapan alam yang telah disebut dalam al-Quran. Ia telah diperakui oleh para saintis masa kini.. diantara mukjizat sains al-Quran adalah seperti berikut:

1. Langit dan bumi asalnya bergabung.

Firman Allah s.w.t:

Maksudnya: "Dan apakah orang-orang kafir tidakk mengetahui bahawa lngit dan bumi keduanya dahulunya bersatu, kemudian kami pisahkan antara keduanya, dan kami jadikan segala sesuatu yang hidup berasal dari air, mengapa mereka tidak beriman?" (Anbiya: 30)

Ini menunjukkan langit dan bumi adalah bersatu, kemudian Allah memisahkan keduanya.

Pengakuan dari Ahli sains:

Ahli kaji bintang telah menyatakan permulaan alam ini pd 13.7 juta yg lepas. Ini berdasarkan laporan oleh pusat angkasa lepas Amerika Syarikat (NASA) yang menyatakan telah berlaku peristiwa BIG BANG(berpisahnya langit dan bumi).

Dr Roger (seorang pakar astronomi dari Amerika) berkata:

Semua petunjuk dan bukti menunjukkan kepada bahwa bumi dan langit asalnya adalah satu jisim, kemudian ianya berpisah.

2. percakapan di langit

Firman Allah s.w.t:

Maksudnya: Dia (Muhammad) berkata: "Tuhanku mengetahui semua perkataan di langit dan di bumi; dan dia Maha mendengar lagi maha mengetahui" (Anbiya: 4)

Ayat ini menunjukkan pada adanya percakapan di langit seperti adanya percakapan di bumi.

Untuk menunjukkan benarnya perkara ini saya bawakan satu kisah:

seorang angkasawan ketika dia ke bulan dia mendegar perkataan yg dia tidak dia faham. Bila dia turun ke bumi dia mendengar suara yang sama.. lalu dia bertanya tentang kalam itu.. rupanya suara itu adalah Azan solat..dengan serta merta terus dia masuk Islam..

3. Tanah bergoncang bila turunnya hujan.

Firman Allah s.w.t:

Dan engkau lihat bumi itu diam tidak bergerak, maka apabila turunnya air hujan ia akan bergerak, berkembang dan menumbuhkan bermacam-macam tumbuhan yang indah. (Haj: 5)

Ini menunjukkan kepada tanah itu bergerak apabila hujan turun.

Dalam persidangan yang pertama di Islamabad, seorang ahli botani Dr Qutb amir faragli telah meyatakan:

(antaranya) Apabila hujan turun mengenai tanah, berlakulah cas elekterik pada zarah-zarah tanah. Cas elekterik ini mengakibatkan keadaan pergeseran diantara zarah2 tanah. Maka zarah-zarah tanah ini bergegar dan bergerak..

Rujukan dari kitab Mausuah Zahabiah fi I'jazil Quran al-Karim Wa Sunnah Nabawiyah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails