Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Monday, July 26, 2010

Khusyuk Dalam Sembahyang

Oleh: AKHISALMAN

Khusyuk adalah perkara yg penting dlm solat kerna itulah tujuan utama pensyariatan solat. Firman Allah s.w.t :

"Dan hendaklah kamu dirikan solat supaya dapat mengingatiku."(14: Toha)

Ia juga adalah ciri-ciri pertama bagi org2 yg berjaya. Firman Allah:

"Sesungguhnya telah berjayalah org2 beriman. iaitu org2 yg khusuk dlm solatnya."(1-2: Mukminun)

Balasan khusyuk adalah syurga. Nabi s.a.w bersabda:

"Tidak ada seorang muslim yg mengambil wuduk dgn sempurna, kemudian dia menunaikan solat dua rakaat dlm keadaan hadir hatinya dan sempurna pergerakan anggotanya melainkan wajib baginya syurga."(Hr Muslim)

Kadar pahala adalah mengikut kadar khsyuk dlm solat. Sabda Nabi s.a.w:"Sesungguhnya ditulis pahala solat seorang hamba itu adalah mengikut kadar hadir hatinya dlm solat."(Hr Abu Daud)

Elemen2 penting dlm khusuk ialah seperti berikut:

1. Khusyuk anggota zahir.

Sesungguhnya Nabi s.a.w melihat seorang lelaki yg bermain-main dgn janggutnya dlm solatnya. Lalu Nabi s.a.w bersabda:

"Kalaulah khusyuk hatinya nescaya khusyuk anggota2 zahirnya."(Hr Tirmizi dlm Nawadir Usul-doif)

Seorang yg solat hendaklah memastikan anggotanya tenang dan tidak bergerak melainkan perkara yg disyariatkan utk bergerak.

Matanya hendaklah tumpu kepada tempat sujudnya dan tidak memerhatikan ke tempat-tempat yg lain.

2. Hadirnya hati.

Caranya hendaklah mengosongkan hatinya daripada selain dr menumpukan perbuaatan dan perkataan yg dia sedang buat dan ucapkan. Dia hendaklah merasakan kepentingan solat lebih dr segalanya. Ingatlah bahawa hati adalah tempat pandangan tuhan. Nabi s.a.w bersabda:

"Sesungguhnya Allah tidak memberi pahala berdasarkan melihat pd tubuh badan dan rupa bentuk kamu tetapi menilai dr hati kamu."(Hr Muslim)

3. Memahami maksud apa diucapkan.

Ini adalah menunjukkan seorang yg solat itu benar2 bermunajat dgn tuhannya. Mentadabur serta memerhatikan adalah perkara yg dituntut dlm ibadah bacaan sebagaimana Allah telah mencela manusia yg tidak memerhatikan makna al-Quran. Firman Allah:

"Mengapakah mereka tidak memerhatikan isi kandung al-Quran. Adakah kerana hati2 mereka terdapat kunci."(24: Muhammad)

Sepatutnya seorang itu memahami segala perkataan yg diucapkan dan memerhatikan maknanya dlm solat.

4. Takzim (mengagongkan tuhan)

Seorang yg solat itu hendaklah dia merasakan keagongan tuhan dihadapan tuhannya dan mersakan betapa kerdil dirinya. Firman Allah s.w.t:

"Wahai manusia kamu adalah org-org yg faqir disisi Allah. dan Allah sahaja tuhan yg maha kaya lagi maha terpuji."(15: Fatir)

Kalau dia mengingati selain dr Allah dlm solatnya maka sebenarnya hatinya tidak benar-benar mengagongkan tuhannya.

5. Haibah (rase geron dan takut pada tuhan)

Perasaan ini perlu disemai dlm solat kerna selayaknya hamba itu takut kepada tuhannya setelah melakukan pelbagai kemaksiatan. Dia perlu ingat dgn azab yg Allah sediakan kpd hambanya yg tidak taat. Sekalipun dia telah buat ketaatan hendaklah dia takut amalannya tidak diterima. Firman Allah s.w.t:

"Dan org2 yg menghulurkan sedekah dan melakukan amalan soleh dalam keadaan hati mereka takut serta gementar tidak diterima amalan mereka."(al-Mukminun: 60)

Selayaknya org yg solat itu berasa takut dan gementar apabila mengucapkan takbiratul ihram kerana disebut nama tuhan yg maha besar. Firman Allah:"...apabila disebut nama Allah, terus gementar hati org2 yg beriman...(Al-Anfal-2)

6. Perasaan mengharap (rajak)

Rajak adalah satu perasaan mengharap reda, rahmat serta ganjaran drpd tuhan. Perasaan ini perlu ada bagi mukmin yg bermunajat kpd tuhannya -terutamanya dlm solat- dan digabung dgn perasaan takut. Firman Allah:"...Dan mereka berdoa dgn perasaan mengharap dan takut...(90: al-Anbiya)

Firman Allah:

"Rengganglah tubuh-tubuh org-org yg beriman dgn al-Quran daripada tempat-tempat tidur mereka kerana melakukan tahajjud dalam keadaan berdoa dengan tuhan dgn penuh rasa takut kpd azabnya dan mengharap rahmatnya..."(16: as-Sajjadah)

7. rasa malu.

Rasa malu kpd tuhan dlm solat kerana merasakan kekurangan dlm ibadah dan malu disebabkan maksiat yg dilakukan. Rasa tersangat malu dlm solat kerana terlampau banyak nikmat yg diterima tetapi dibalas dgn sedikit ketaatan yg serba kekurangan dan banyak kemaksiatan serta kelalaian.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails