Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Saturday, July 24, 2010

Tempat-tempat yang Dilarang Qada' Hajat

Oleh: AKHISALMAN

Tempat yang dilarang qada’ hajat

1. Di laluan manusia(jalan dsbg) dan tempat berteduh

Sabda Nabi s.a.w : “ Berwaspadalah kamu dengan dua golongan yang dilaknati. Para sahabat bertanya: Siapakah wahai Rasulullah? Nabi s.a.w bersabda: Orang yang qada’ hajat dilaluan manusia atau tempat berteduh”.

Haram qada’ hajat di laluan manusia dan tempat berteduh bagi mazhab Syafie dan Maliki.

2. Dibawah pohon

Mazhab Hanafi, Syafie dan Hambali menyatakan makruh qada’ hajat dibawah pohon yang berbuah. Ulama Syafie menyatakan kerana ia mengotorkan dan menyebabkan timbul rase jijik.

3. Di dalam air

Makruh qada’ hajat didalam air bagi mazhab Hanafi dan Maliki.Mazhab hanafi lebih cenderung kepada haram jika qada’ hajat di dalam air yang tidak mengalir.

Bagi mazhab Syafie dan hambali pula makruh buang air didalam air yang tidak mengalir samada air tersebut banyak atau sedikit.

Adapun bagi air yang mengalir:

Jika mengalir sedikit maka makruh hukumnya.Jika mengalir banyak maka tidak makruh hukumnya.Sekiranya air yang banyak dan mengalir maka hukumnya tidak haram tetapi seeloknya dielakkan.

Imam nawawi mengharamkan pada kesemuanya melainkan pada air yg mengalir yg banyak.

4. Di dalam masjid

Sepakat ulama’ mengatakan haram hukumnya qada’ hajat di dalam masjid, ini adalah sebagai menghormati dan memuliakannya kerana merupakan tempat ibadat. Terdapat hadis sohih mengenai larangan Nabi dari meludah didalam masjid, oleh itu qada’ hajat di dalam masjid lebih-lebih lagi perlu ditegah. Buang air kecil di dalam masjid sekalipun di dalam bekas juga hukumnya haram menurut pendapat jumhur ulama’.

Nabi s.a.w bersabda:
"Masjid2 ini tidak sesuai utk dijadikan tempat kencing dan membuang kotoran2. Ia hanya utk berzikir, solat dan membaca al-Quran.”(Hr Bukhari dan Muslim)

5. Di tempat – tempat yang dimuliakan.

Kata ulama’ Syafie haram qada’ hajat diSofa dan Marwah.Ini kerana ia merupakan tempat yang mulia lagi pulak tempatnya sempit.

6. Di gereja

Terdapat dapat kitab Al-Mawahibul-Jalil karangan Hatob Al-Maliki yang dinukilkan dari kitab Al-Madkhal karangan Al-Haj: Hindarilah dari qada’ hajat di gereja ( tempat ibadat orang bukan Islam) ini adalah kerana supaya mereka juga tidak qada’ hajat di masjid –masjid kita. Seperti mana dilarang memaki tuhan mereka supaya mereka tidak memaki tuhan kita.(108: Al-Anam)

7. Di kubur

Makruh tahrim qada’ hajat di kubur bagi mazhab Hanafi kerana mayat juga akan terasa disakiti sebagaimana orang yang hidup. Mazhab Syafie dan hambali mengatakan haram hukumnya qada’ hajat di kubur. Mazhab Syafie mengatakan haram sekiranya kencing diatas kubur. Adapun sekiranya berdekatan dengan kubur maka tidak haram dan makruh hukumnya kecuali kubur Nabi haram hukumnya samada diatas kubur ataupun berdekatan kubur.

8. Di lubang-lubang atau seumpamanya.

Makruh qada’ hajat diatas lubang-lubang menurut sepakat para ulama’.Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Abdullah bin Sarjas : Bahawasanya Rasulullah melarang buang air kecil di dalam lubang.(Hr Abu Daud) Ini kerana boleh jadi terdapat di dalam lubang tersebut binatang yang akan menggigitnya.

9. Di dalam bekas

Mazhab Syafie berpendapat: tidak mengapa buang air kecil di dalam bekas kerana terdapat hadis Umaimah binti Raqiqah r.a, beliau berkata : “ Nabi s.a.w mempunyai mangkuk yang diperbuat daripada pelepah tamar yang mana Nabi buang air kecil didalamnya dan baginda meletakkannya dibawah katil.(Hr Abu Daud)

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails