Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Monday, August 9, 2010

Mencukur Bulu

Nur bertanya(dlm kotak soalan): salam.ust,seorg pempuan yg ada lebihan bulu seperti misai n bulu kaki.adakah boleh dia mencabut atau mbuang bulu tersebut?apakah hukumnya?

Menghilangkan bulu (termasuklah rambut) dari badan menurut hukum Islam ada tiga jenis.

Jenis pertama: Apa yang disuruh dalam nas untuk dihilangkan seperti bulu ari-ari dan bulu ketiak. Ini adalah dituntut.

Jenis yang kedua: Apa yang dilarang dalam nas untuk dihilangkan sperti janggut bagi orang lelaki dan menipiskan kening.

Jenis ketiga: Apa yang tidak ada nas Quran atau hadis yang melarang dan tidak ada nas yang menyuruh seseorang itu mencukurnya sperti bulu peha, betis perut, dada,tangan dan lain-lain.

Asal bagi sesuatu yang tidak ada nas adalah dibenarkan seperti hadis berikut:

ما أحل الله في كتابه فهو حلال وما حرم فهو حرام وما سكت عنه فهو عفو
Maksudnya: Apa-apa yang Allah halalkan didalam kitabnya maka itu adalah perkara yang halal. Apa yang Allah haramkan didalam kitabnya maka perkara itu adalah haram. Apa-apa yang Allah tidak nyatakan hukumnya maka itu adalah perkara yang dimaafkan. (Hr Hakim-hasan sahih)

Kebanyakan ulama mengharuskan lelaki dan perempuan mencukur bulu di tempat-tempat ini berdasarkan hadis ini.

Jenis ketiga ini ada dua kategori:-

Kategori 1: Lelaki

Dibenarkan lelaki mencukur bulu ditempat-tempat ini sekiranya tidak sampai had menyerupai perempuan dan tidak menyerupai orang kafir.

Sebahagian ulama tidak menyukai lelaki menghilangkan bulu-bulu ditempat ini. Ibnu Nujaim al-Hanafi telah berkata:“Lelaki yang mencukur bulu di dada dan belakangnya adalah tidak ada adab”

Kategori 2: Perempuan.

Dibenarkan perempuan untuk menghilangkan bulu2 ditempat ini. Malahan sebahagian ulama ada yang mewajibkannya seperti ulama mazhab Maliki.

Wanita juga boleh menghilangkan misai dan janggut dengan mencukurnya. Ini adalah persepakatan dari mazhab yang empat. Cuma mazhab Hambali melarang perempuan menipiskan janggut dan misainya.

Kesimpulan jawapan bagi soalan yang diajukan: Boleh bagi wanita untuk mencukur misai dan betisnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails