Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Friday, September 24, 2010

Teladan Nabi Yusuf

“Jadikanlah aku bendaharawan negara (Mesir), sesungguhnya aku adalah orang yang pandai menjaga lagi berpengetahuan” (QS. Yusuf: 55).

Sebagaimana disebutkan dalam ayat di atas, pemuda Yusuf yang kemudian menjadi Nabi pernah meminta jawatan. Beliau mengajukan diri untuk diangkat sebagai bendaharawan. Mencermati ucapan dan jejak Yusuf, Raja pun menerima permohonan itu. Namun hal ini tidak seperti orang kebanyakan, Nabi Yusuf sengaja menawarkan diri untuk jabatan bendaharawan karena memiliki sejumlah pengalaman.

Pertama, Nabi Yusuf pandai menjaga diri dari hal-hal yang berkemungkinan menjerumuskan dirinya. Ini jelas suatu syarat berkenaan dengan kematangan moral, yang amat penting dimiliki siapapun, lebih-lebih pegawai yang mengurus soal wang. Kalau mampu menjaga diri dari godaan, seseorang pegawai akan terlindung marwahnya. Namun kalau tidak, akan terhina dan dipandang tidak berguna ilmu pengetahuan atau gelaran walau tinggi manapun.

Kedua, Nabi Yusuf memiliki kematangan ilmu pengetahuan dalam bidang tersebut. Secara tidak langsung, beliau mengajak kita untuk mematangkan pengetahuan dalam suatu bidang bila ingin meraih suatu jawatan. Dengan kata lain, di samping moral, kemampuan atau profesionalisme adalah syarat penting bagi setiap orang yang diamanahkan sesuatu jawatan.

Secara yang jelas kita mengakui bahawa kematangan-kematangan seperti ini jarang dimiliki oleh sebahagian penjawat atau pemimpin sesebuah pejabat sekarang ini. Banyak orang yang berani meminta jawatan, meskipun dirinya pincang dalam persyaratan tersebut. Akibatnya, banyak orang terjerumus dan menjerumuskan orang lain kekancah yang merosakkan seperti rasuah, penindasan, tidak amanah ketika memegang suatu jawatan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails