Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Monday, September 6, 2010

Lima Hari Raya Yang Sebenar

Ada 5 hari Raya yang sebenarnya bagi orang Islam:

Pertama, Manusia yang pada hari Raya Aidil Fitri dalam keadaan Fitrah (bersih) dalam makna ia merdeka setelah melaksanakan ibadah puasa di bulan suci Ramadhan sebulan lamanya, dan ia mendapatkan meningkatkan Takwa. itulah manusia yang mendapatkan “Hari Raya” yang sebenarnya.

Kedua, Manusia yang disaat Sakaratul mautnya ia mengucapkan dua kalimat syahadat dan meninggal dalam keadaan beriman, pada saat itulah manusia itu merasakan “Hari Raya” yang sebenarnya.

Ketiga, Manusia yang terbebas pada saat berjalan di jembatan Sirattal Mustaqim kerana amal perbuatannya dan mendapatkan keredhaan dari Allah SWT, pada saat itulah manusia itu merasakan “Hari Raya” yang sebenarnya.


Keempat, Manusia yang masuk ke masuk ke dalam Syurga atas Rahmat dan hidayah dari Allah SWT kerana amal dan perbuatan baiknya selama ia berada di dunia, pada saat itulah manusia itu merasakan “Hari Raya” yang sebenarnya.

Kelima, Manusia yang melihat Wajah Allah ketika berada di Syurga, ia boleh langsung bertatapan dengan Allah, pada saat itulah manusia itu merasakan “Hari Raya” yang sebenarnya.

Kata-kata di atas dikatakan hadis Rasulullah SAW tetapi saya tidak dinyatakan periwayat dan sanadnya, kemungkinan hanya hadis Dhaif.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails