Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Monday, September 20, 2010

Kemalangan Mengerikan

"Barangsiapa yang berbuat sesuai dengan hidayah (Allah), maka sesungguhnya dia berbuat itu untuk (keselamatan) dirinya sendiri; dan barangsiapa yang sesat maka sesungguhnya dia tersesat bagi (kerugian) dirinya sendiri” (QS. Al Isra: 15).

Menyaksikan kemalangan dijalanraya, seketika muncul rasa ngeri dan takut. Lebih ngeri lagi kalau diri kita sendiri yang mengalaminya. Sesungguhnya kalau direnungi, tidak sedikit manusia mengalami kemalangan setiap hari. Malah Indek kematian dari kemalangan maut sehingga jumaat lepas ialah 16.2 orang dalam tempoh sehari di Malaysia.

Begitu juga dalam melakukan perjalanan hidupnya, manusia terus menerus melanggar batas-batas yang telah digariskan dalam ajaran Allah. Begitulah kehidupan manusia yang tidak mendapat hidayah dan petunjuk dari Allah.

Menurut sebahagian ulama, antara manusia dengan hidayah ibarat mata dengan cahaya matahari. Meskipun manusia mempunyai mata, manusia akan susah berjalan di alam ini bila tidak ada cahaya matahari. Sebaliknya, akan susah juga berjalan bila ada cahaya matahari tetapi tidak punya mata. Dengan demikian, manusia memerlukan cahaya untuk memudahkan melakukan perjalanan dan tidak mengalami kemalangan dalam hidup ini.

Tentunya, cahaya dari Allah selalu ada. Agar bisa memanfaatkannya, manusia tidak boleh selalu tertidur. Perlu membuka matanya lebar-lebar untuk menemukan cahaya dari Allah. Namun demikian, Allah menegaskan bahwa tidak akan diberikan hidayah kepada orang-orang yang menempuh jalan kefasikan dan kezaliman atau kejahatan lainnya. Kerana itu, penting sekali berusaha membersihkan jalan kita ini untuk mendapatkan hidayah dari Allah.

Semuga Ramadhan yang telah berlalu selama 10 hari lepas telah meninggalkan kesan yang sangat mendalam dalam menididik rohani dan jasmani kita kearah lebih taat kepada Allah dan sentiasa merasa ngeri kepada dosa-dosa sekiranya kita melanggar batas-natas yang telah ditentrukan oleh Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails