Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Tuesday, July 16, 2013

3 DARJAT PUASA MENGIKUT IMAM AL-GHAZALI


Oleh; Azam Nur B. Abd Halim

Khusus al-Khusus (terbaik)

Iaitu puasa dengan cara menahan diri dari makan, minum dan perkara-perkara yang membatalkan puasa. Di samping itu mengawal diri dari melakukan maksiat zahir dan batin.

Khusus (baik)

Iaitu puasa dengan cara menahan diri dari makan, minum dan perkara-perkara yang membatalkan puasa. Di samping itu tidak melakukan maksiat zahir, tetapi maksiat batin masih dilakukannya.

Umum (yakni puasa yang dilakukan oleh orang awam boleh disifatkan sebagai "sederhana")
Iaitu puasa sekadar tidak makan dan minum serta menjauhi perkara-perkara yang membatalkan puasa, tetapi anggota zahir dan batin tidak dikawal dari terlibat dengan maksiat.

Nota

Maksiat Zahir
Ialah maksiat yang dilakukan oleh mata, telinga, lidah, kaki dan sebagainya.

Maksiat Batin
Ialah maksiat yang dilakukan oleh hati, perasaan dan fikiran.

p/s; sama-samalah kita bermuhasabah diri, di Bulan Ramadhan yang penuh kerahmatan, keberkatan, keampunan ini semoga dijauhkan dari azab api neraka oleh-Nya. 

Insya Allah.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails