Sesiapa mempunyai artikel yang best serta bersesuaian mengenai Islam yang mahu disiarkan di sini beserta nama anda, sila emailkan kepada admin@loveloveislam.com

We Love Islam Followers

NoAds!"Love Love Islam" adalah sebuah blog non-commercial. Tiada Iklan. Blog ini diwujudkan untuk berdakwah dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Promosi dan iklankanlah "Love Love Islam" di blog anda atau di mana sahaja dengan niat untuk berdakwah. Terima Kasih. - Admin Love Love Islam

Saturday, October 2, 2010

Amal gaya hidup sihat

Oleh: Muhammad Yusri Amin

KOTA BHARU, 1 Okt: “Eloklah kita tingkatkan kempen-kempen supaya langkah pencegahan dapat diambil, dan supaya rakyat mengamal gaya hidup yang sihat dengan sentiasa memberi penerangan dan mengamalkan pemakanan seimbang dan berkhasiat,” kata Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan negeri, Wan Ubaidah Umar.

Ini, katanya kerana 43 peratus rakyat Malaysia berumur 30 tahun ke atas mengidap penyakit darah tinggi, manakala 13 peratus daripada rakyat Kelantan pula yang berumur 30 tahun ke atas mengidap penyakit kencing manis, berpunca daripada gaya hidup khususnya dari segi pemakanan.

Katanya, keadaan itu menggambarkan betapa teruknya gaya hidup masyarakat kini dilanda penyakit termasuk penyakit jantung, kanser dan strok.

“Semua penyakit itu berpunca daripada gaya hidup kita. Nabi Muhammad saw bersabda: Perut itu sarang penyakit dan banyak makan itu (adalah) punca segala penyakit,” katanya pada Majlis Perasmian dan Pelancaran Karnival Kesihatan Wanita Peringkat Negeri Kelantan 2010 di Dataran Stadium Sultan Mohamad Ke-IV di sini, semalam.

Beliau berkata, cabaran dihadapi ialah bagaimana untuk mempertingkatkan kesedaran di kalangan orang ramai supaya mereka berusaha menjauhi penyakit, selaras dengan hakikat dan keyakinan bahawa ‘mencegah itu lebih baik daripada merawat’.

“Jangan pula sudah terantuk barulah tengadah, maka demikianlah karnival diadakan hari ini, untuk memberi kesedaran kepada masyarakat supaya peka terhadap jenis penyakit, kaedah dan cara bagaimana untuk menjauhi penyakit, bahkan hendaklah sentiasa membuat pemeriksaan kesihatan secara berkala.

“Harus mempertingkatkan kempen bahawa untuk hidup secara berkat dan sihat, hendaklah kembali kepada kehidupan berteraskan agama,” ujarnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails